Opinie Deel artikel

Ginder's 5 take-aways voor een economisch programma

De aandacht voor economie groeit op alle niveaus, van rijksbeleid tot lokale initiatieven. Het Nationaal Programma Ruimte voor Economie benadrukt samenwerking tussen overheden, ondernemers en maatschappelijke organisaties om een toekomstbestendig ondernemersklimaat te creëren. Gemeenten krijgen zo de kans om hun economische beleid te koppelen aan bredere maatschappelijke uitdagingen en lokale behoeften. Onze oproep is dan ook aan gemeenten, hoe klein ook, om aan de slag te gaan met economisch beleid! Maar, hoe kom je tot een gedragen economisch programma? Hoe zorg je voor gebalanceerde groei? En hoe kom je tot een programma dat focus biedt en aanzet tot actie? Hierbij onze vijf inzichten:

  1. 1. INTEGRAAL: ECONOMIE ALS MIDDEL VOOR EEN BREDE WELVAARTSGROEI IN DE TOEKOMST

Het opstellen van een economisch programma vraagt om het maken van weloverwogen keuzes. Onbeperkte economische groei is niet langer vanzelfsprekend. We stellen daarom de vraag: hoe faciliteren we duurzame economische groei die ook zorgt voor positieve impact en de regio beter, mooier en leefbaarder maakt? Dit vereist een bredere benadering, vanuit een perspectief van brede welvaart. Een economisch programma zien we daardoor als een middel om een waardevolle bijdrage te leveren aan het versterken van de brede welvaart in een regio. Werk daarom aan een zorgvuldig proces waarin de belangen van ondernemers, inwoners en de gemeente samen komen en keuzes worden gemaakt op basis van gedeelde waarden. Zo kan economische groei echt bijdragen aan de brede welvaart en kunnen tegelijkertijd stappen worden gezet in de energietransitie en de herinrichting van het landelijk gebied.

Voorbeeld: Voor Venray ontwikkelen we op dit moment een Omgevingsprogramma Economie dat niet alleen uitvoeringsgericht moet zijn maar ook vooral focus biedt en aanzet tot actie. Dit vraagt om met maken van concrete keuzes zodat in de chaos van de talloze transities de juiste beweging in gang wordt gezet naar een duurzame en toekomstbestendige economie.

2. EXTERN DRAAGVLAK: MAAK ONDERNEMERS AMBASSADEUR

Voor het ontwikkelen van een economisch programma werken we vanuit Ginder vaak samen met ambassadeurs of een kopgroep. Een kopgroep bestaat uit beeldbepalende ondernemers uit verschillende sectoren, die samen een goede afspiegeling van de lokale economie vormen. Door met deze kopgroep een interactief proces te doorlopen, ontstaat energie die minstens zo belangrijk is als de visie zelf. Organiseer de werksessies met de kopgroep dan ook niet op het gemeentehuis maar bij de bedrijven zelf!  Ondernemers geven maar al te graag een kijkje achter de schermen en vertellen vol passie over hun eigen bedrijf. Dit levert waardevolle inzichten in de lokale uitdagingen van ondernemers en creëert onderling begrip.

Voorbeeld: Voor de gemeente Zwijndrecht organiseerde Ginder een Avond van de Zwijndrechtse Economie. Zowel het bedrijfsleven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en raadsleden wisselden volop van gedachten over de toekomst van de Zwijndrechtse economie. Met verschillende pitches van inspirerende gastsprekers, een inputmarkt voor discussie en een ideeënbus vol met concrete projecten was de Avond van de Zwijndrechtse economie geslaagd!

3. INTERN DRAAGVLAK: ECONOMIE STEVIG NEERZETTEN BINNEN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE

Naast het ‘extern’ proces met ondernemers is het ook van belang om intern te werken aan draagvlak. Economie is heeft namelijk sterke wisselwerking met andere beleidsvelden zoals wonen, mobiliteit, duurzaamheid, toerisme en de arbeidsmarkt. Haak daarom je collega’s binnen deze velden stevig aan op het proces. Dit vergroot de samenhang binnen het programma en biedt mogelijkheden om (ruimtelijke) keuzes vroegtijdig af te wegen. Op welke manier kan het programma economie bijdragen aan de ambities op andere beleidsvelden? En hoe kunnen we ambities slim combineren? Door hierover na te denken, creëer je intern eigenaarschap en werk je aan een breed gedragen koers die houvast geeft aan de gemeentelijke organisatie.

Voorbeeld: Van Alphen-Chaam, Boxtel en Dongen tot Drimmelen, Wijchen en Zwijndrecht organiseren we ambtelijke cross-oversessies. Het doel? Om de visie integraal te laten aansluiten bij overlappende disciplines. Een goede voorbereiding en ‘huiswerk’ voor de ambtenaren zijn key voor een geslaagde sessie.

4. UITVOERINGSGESRICHT: PAPIER IS GEDULDIG, MAAR ONDERNEMERS NIET

Ondernemers zijn actiegericht. We geloven daarom dat het niet nodig is om een uitgebreid rapport te ontwikkelen. Kies voor een bondige, goed onderbouwde en wervende visie met een 10-puntenplan dat prioriteiten stelt en ook op de langere termijn energie houdt in het proces. 

Voorbeeld: Dat deden we voor de gemeente Beesel. Dit plan bevat een combinatie van acties: zowel acties om een goed vestigings- en ondernemersklimaat te waarborgen, als acties die zorgen voor impact en bijdragen aan de gezamenlijke uitvoering van de visie. Het 10-actiepuntenplan zorgt er ook voor dat de gemeentelijke expertise en capaciteit effectief wordt ingezet. Een gemeente kan het immers niet alleen; samenwerking met ondernemers en andere belanghebbenden is daarbij zonder meer noodzakelijk.

5. FINANCIERING: ONDERNEMERS UITDAGEN TOT GEZAMENLIJKE INVESTERINGEN

Om uitvoering te geven aan de economische doelstellingen, is in veel gevallen budget nodig. Dit is niet in alle gemeenten (rijkelijk) aanwezig. Vaak kunnen slimme koppelingen gemaakt worden met andere (beleids)doelstellingen en financieringsmogelijkheden, zowel intern maar ook extern (regionaal, provinciaal of landelijk). Impact maken kan helemaal, wanneer ondernemers ook gezamenlijk en verenigd hun verantwoordelijkheid nemen voor cofinanciering in specifieke projecten. Dat zal ook nodig zijn met omdat gemeentelijke budgetten steeds verder onder druk komen. 

AAN DE SLAG MET EEN ECONOMISCH PROGRAMMA!

Ginder ondersteunt jaarlijks meerdere gemeenten en regio’s bij het maken van een economisch programma. Neem contact op met één van onze experts om te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?

Neem dan gerust contact op met een van onderstaande contactpersonen of maak gebruik van het contactformulier.

EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?

We komen graag met je in contact!

;
  • Gemeente Arnhem
  • Gemeente Wijdemeren
  • Marketing Oost
  • Gemeente Reimerswaal
  • Gemeente Roosendaal
  • Gebiedscoöperatie Buytenland van Rhoon (1)