Belangrijkste take-aways Leefstijlvinder Live Event
Op donderdag 6 november vond het eerste Leefstijlvinder Live Event plaats. Een dag in het teken van de Leefstijlvinder. Recreatieondernemers, beleidsmedewerkers toerisme en recreatie en citymarketingorganisaties uit het hele land kwamen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen, inspiratie op te doen en meer te leren over de verschillende toepassingen van de Leefstijlvinder. Ginder sloeg samen met andere adviesbureaus de handen ineen om deze dag te organiseren en beleidsmakers, marketingorganisaties en ondernemers bij elkaar te brengen.
DE BELANGRIJKSTE TAKE AWAYS
1. Kiezen of juist niet, de paradox
Angelique Joosten van recreatiepark de Leistert liet prachtig zien hoe krachtig het kan zijn om je aanbod af te stemmen op een specifieke leefstijl. Door die focus kun je een veel gerichter marketingverhaal vertellen en echt aansluiten bij de wensen van een bepaalde doelgroep. Maar er zit een paradox in: als je te veel kiest, verlies je misschien de bredere groep gebruikers uit het oog. Je bent immers nooit 100% voor één leefstijl, vooral niet als gemeente of bestemming. Het blijft daarom belangrijk om altijd vanuit een brede segmentatie naar doelgroepen te kijken. Tegelijkertijd is het bij productontwikkeling of marketing wél cruciaal om duidelijke keuzes te maken, zodat je aantrekkelijk wordt voor de mensen die je wilt bereiken. Zo liet recreatiepark de Leistert zien dat het kiezen voor de Plezierzoeker heeft geleid tot een enorme toename van het aantal gasten.
2. Nieuwe toepassingen om gebruik te stimuleren
Er zijn al diverse toolkits beschikbaar om leefstijlen in het dagelijkse werk te integreren. Deze toolkits zijn praktisch van aard en kunnen op allerlei manieren toegepast worden. Zo organiseerde adviseurs Timo en Linde een deelsessie over het gebruik van persona’s. Deze persona’s zijn samenvattingen van verschillende onderzoeken, gebaseerd op de Leefstijlvinder. Ze maken leefstijlen concreet en toepasbaar voor specifieke situaties, zoals binnen gemeenten, regio’s of andere bestemmingen. Het gebruik van deze persona’s kan dienen als startpunt om leefstijlen niet alleen theoretisch, maar ook praktisch in te zetten. Daarnaast gingen adviseurs Saskia en Timo met deelnemers in gesprek over de Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving. Welke voorkeuren hebben de leefstijlen in hun cultuur- en erfgoedbeleving en hoe gebruik je dit in jouw gemeente, bedrijf of regio?
3. Lancering nieuwe Toolkit Verblijfsrecreatie om ondernemers aan te spreken
De Toolkit Verblijfsrecreatie werd gelanceerd tijdens het evenement. Met de nieuwe Toolkit Verblijfsrecreatie wil de leefstijlvinder de ondernemers in de recreatiesector directer aanspreken en ondersteunen. In de praktijk maken nu vooral (semi-) overheden het meest gebruik van deze toolkit. Saskia Veenstra licht toe wat de Toolkit Verblijfsrecreatie toevoegt aan de bestaande Leefstijlvinder: “Er zijn de afgelopen jaren veel nieuwe verblijfsconcepten bij gekomen. Daarnaast zie je dat de wensen van de verblijfsgasten veranderen en ondernemers hun bedrijfsvoering aanpassen aan nieuwe technologie en marktomstandigheden. We hebben in deze toolkit daarom meer aandacht besteed aan het onderdeel beleving.”
4. We kunnen ontzettend veel van elkaar leren
Tijdens het event werd duidelijk dat leefstijlen op heel verschillende manieren kunnen worden toegepast. De cases lieten zien hoe organisaties de leefstijlen inzetten bij uiteenlopende vraagstukken: van bezoekersbeleving tot aanbodontwikkeling en van binnenstadontwikkeling tot bezoekersmanagement. Daarnaast waren de gesprekken tussen professionals minstens zo waardevol: door ervaringen te delen kwamen er nieuwe inzichten naar boven, bijvoorbeeld over het gebruik van de Toolkit Duurzaamheid voor het ontwikkelen van duurzaamheidsbeleid. Het uitwisselen van kennis kan ons helpen om sneller en slimmer te werken. We blijven dan ook graag in contact met ondernemers, beleidsmakers of professionals om ervaringen over de Leefstijlvinder uit te wisselen.
ZELF AAN DE SLAG?
Wil jij de leefstijlvinder gebruiken? Of heb je vragen over hoe je persona’s kunt ontwikkelen én inzetten? Neem dan contact met ons op, wij denken graag met jou mee!
Leefstijlvinder Live is een initiatief van Ginder, Bureau BUITEN, Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, Insiders, Bureau Buhrs, Landelijke Data Alliantie en MarketResponse.
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!