Nieuws Deel artikel

Tegenhangers voor de grote jongens in de verblijfsrecreatie sector

Het beste van twee werelden, een sterke marktpositie en toch een authentieke beleving

De recente overname van Landal door Roompot, de toename van buitenlandse Private Equity partijen die de markt betreden, ketenvorming, digitalisering… het landschap voor de recreatieondernemer is de afgelopen jaren sterk veranderd. Als investeerder, ontwikkelaar of eigenaar van een vakantiepark is de concurrentie mede hierdoor flink toegenomen. Concurreren met het grote geld en de schaalvoordelen van de reuzen in de markt is steeds lastiger. Hoe kun je als individuele recreatieondernemer het best omgaan met al deze ontwikkelingen? Hoe blijf je in beeld bij de consument? Hoe zorg je ervoor dat de juiste doelgroep jouw park bereikt? Hoe ga je mee in de ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Een effectieve marketingstrategie kan je verder helpen. Door keuzes te maken in je positionering onderscheid je je van de concurrent en versterk je je positie in de markt. Hoe pak je dit aan? We lichten 3 mogelijkheden uit, met bij iedere mogelijkheden een suggestie van een organisatie die hierin kan ondersteunen.

Recreatie Marketing

Creëer een authentiek en onderscheidend concept
Steeds meer is de toeristische consument op zoek naar een unieke beleving; de ‘bijzondere overnachtingslocatie’ was nog nooit zo populair. Hoe bepaal en creëer je nu de beleving die past bij je beoogde doelgroep? Daar kan een marketingconcept bij helpen. Aan de ‘voorkant’ (lees: voor de consument) wordt er een aantrekkelijk merk gecreëerd rondom het vakantiepark.

Aan de ‘achterkant’ (lees: organisatorisch) worden de verschillende merken gecentraliseerd en collectief aangestuurd. Dit uit zich in een samenwerkingsverband voor inkoop, expertise en specifieke know-how op het gebied van (online) marketing, pricing, operatie en beheer. Kortom: enerzijds authenticiteit en een sterk eigen merk, anderzijds schaalvoordelen, kennis en ervaring putten uit een groeiend netwerk van professionals.

Door slim gebruik te maken van bestaande software en daar de manier van werken op aan te passen, worden voor- en achterkant van de organisatie effectief en efficiënt met elkaar verweven waardoor een gestroomlijnde organisatie ontstaat. Schaalvoordelen worden behaald door inkoop gezamenlijk te doen: offertes worden zorgvuldig vergeleken en de beste leverancier wordt geselecteerd voor alle locaties.

Een partij die hierin kan ondersteunen is WAVE7. Zij helpen bij het toekomstbestendig maken van jouw recreatiebedrijf. Door mee te denken over een unieke externe positionering voor jouw recreatie-onderneming en tegelijkertijd het inrichten van een intern gestroomlijnde organisatie.

Bundel marketingkrachten met behoud van uniciteit 
Een andere mogelijkheid is het aangaan van een samenwerkingsverband. Er bestaan initiatieven waarbij je als recreatiebedrijf je eigen uniciteit en karakter behoudt, maar met vergelijkbare bedrijven samenwerkt op het gebied van marketing, kennisuitwisseling en naar buiten treedt onder één naam. Zo ontstaat er een overkoepelend sterk merk, waar je als deelnemer van profiteert in je externe positionering.


Een voorbeeld van zo’n samenwerkingsverband is Ardoer. Meer dan 30 zelfstandige kwalitatieve familiecampings, die verspreid liggen door heel Nederland zijn hierbij aangesloten. Iedere camping heeft een geheel eigen en uniek karakter, maar profiteert van het sterke merk Ardoer en creëert hiermee een sterke marktpositie.

Slimme dienst-marktcombinaties
Als recreatie-onderneming kun je ook de samenwerking opzoeken met toeristische trekpleisters in de omgeving. Door de marketingkrachten te bundelen, bied je de toeristische consument een totaalbeleving én deel je de marketinginvesteringen. Een win-win situatie.


CityCamps
is een samenwerkingsverband dat de combinatie legt tussen natuur en het stadsleven. Op één platform komen camperplaatsen op campings dichtbij de ‘leukste’ steden van Nederland samen. Een voordeel voor zowel de campingeigenaren en toeristische trekpleisters in de stad met een gebundelde sterkere marktpositie, als de gast – die het aanbod op één platform krijgt aangereikt.

Conclusie
Bovenstaande voorbeelden laten zien dat je ook als kleine recreatieonderneming een sterke marketingpositie kunt behalen, zonder direct aan overname te denken. De focus ligt op samenwerking in combinatie met een (online) marketingstrategie. Zo vorm je het beste van twee werelden: je creëert een sterkere marktpositie waarmee je de juiste doelgroep nog beter bereikt en je behoudt de unieke/ authentieke beleving.


Meer weten?

Ben je benieuwd naar meer informatie over verschillende vormen van individuele of gezamenlijke (online) marketing? Laat het graag weten, wij helpen je verder. Neem dan contact op met Demi Karssen.

MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?

Neem dan gerust contact op met een van onderstaande contactpersonen of maak gebruik van het contactformulier.

EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?

We komen graag met je in contact!

;
  • Gebiedscoöperatie Buytenland van Rhoon
  • Efteling
  • Gemeente Horst aan de Maas
  • Roompot
  • Gemeente Hardenberg
  • Gemeente Wijdemeren