Zeven kansen in coronatijd
De coronacrisis raakt iedereen. Zeker ook de ondernemers in de vrijetijdseconomie. Dat is een hard en onvoorzien gelag, maar van bij de pakken neerzitten wordt niemand wijzer. Wij van ZKA (Ginder) gaan daarom in een reeks van zeven artikelen op onderzoek uit om te kijken of deze crisis ook kansen biedt. Doe uw ogen open, kijk om u heen, die kansen ligger er. Echt, meer dan u denkt. Wellicht alleen soms op minder voorziene plekken dat u denkt.
Wij delen onze kennis en willen ondernemers inspireren om die kansen met beide handen aan te pakken. De komende weken nemen we zeven thema’s onder de loep. We laten zien hoe in verschillende sectoren de kansen benut kunnen worden. Gaat u mee op onderzoek? We hopen van harte dat u er uw voordeel mee doet.
Editie 1 - Nieuwe markten en nieuwe behoeften
In dit eerste nummer gaan we in op de nieuwe doelgroepen en de nieuwe behoeften die zijn ontstaan in de vrijetijdssector. We reiken meer dan 30 nieuwe doelgroepen aan. We hebben ze onderverdeeld naar verschillende sectoren. Tenslotte geven we aan hoe ook de overheid kan bijdragen om snel op de behoeften van de nieuwe doelgroepen in te spelen.
- Editie 2 - Blik op dichtbij: 13 nieuwe inzichten door corona
- Het begint in de 18e eeuw. In gegoede families raakt het in de mode om hun jongvolwassen telgen op Grand Tour te sturen door Europa. Sindsdien heeft de vrijetijdssector zich gestaag ontwikkeld. Inmiddels is het één van de belangrijkste economische sectoren ter wereld. Die enorme groei loopt synchroon met de groei van de mobiliteit. Vijftig jaar geleden gingen we met de Kreidler-brommer voor een weekje naar Texel. Deze eeuw vieren we Pasen in Thailand.
Editie 3 - Nieuwe producttrends
Vrijetijdsondernemers moesten de afgelopen maanden een groot beroep doen op hun creativiteit. Bestaande ondernemers vernieuwen of passen hun concept aan, vaak noodgedwongen en tijdelijk van aard. Diverse nieuwe markten of andere diensten en services popten op om de (financiële) schade zo veel mogelijk te beperken. Hygiëne en veiligheid is een must geworden. Dit is terug te zien in reviews van gasten. "We willen een veilige vakantie en een veilig dagje uit."
-
- Editie 4 - Buiten is het nieuwe binnen
- De wereld is de afgelopen maanden flink veranderd en zal
- dat de komende tijd ook nog blijven doen. Daarom zoomen we in op de trend van het ‘Buiten zijn’. Wij zien namelijk overal een sterke behoefte om naar buiten te kunnen en te mogen ‘vluchten’. Er is aan onze vrijheid getornd en nu is de zoektocht ontstaan hoe we die toch kunnen behouden. Buiten is het nieuwe binnen geworden. Lees mee hoe die trend ontstaan is, wat de gevolgen ervan zijn en hoe u er uw voordeel mee kunt doen.
- Editie 5 - Internationale bezoekersstromen
Na een periode met veel minder toeristen dan Nederland gewend is,vraagt de sector zich af wanneer er herstel komt. Voor het grootste deel van het toerisme wordt verwacht dat tegen 2024 het aantal gasten weer het niveau van voor de crisis bereikt. Voor regio’s die vooral binnenlandse en dichtbij-gasten trekken zijn er volop kansen en zou het herstel wel eens veel sneller, zo rond 2022, kunnen plaatsvinden. Voor Amsterdam en Schiphol wordt dat een stuk later. We gaan eerst in op het economische herstel van de sector en onderbouwen deze conclusies aan de hand van vier marktanalyses.
- Editie 6 - Corona & gezondheid
- Hoe beïnvloedt corona onze gezondheid? Als definitie van gezondheidhouden we hier aan: een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden. Dus niet alleen het ontbreken van ziekte. Het gaat dus niet alleen om het voorkomen van corona door social distancing, mondkapjes en meer aandacht voor hygiëne, maar ook om de vraag hoe je voldoende beweging krijgt als sporten binnen en in groepsverband niet mogelijk is. En hoe je psychisch omgaat met onzekerheid (over corona, je werk) en het vrijwel ontbreken van contacten met vrienden, familie en collega’s. En wat betekent een lange periode van isolement voor je eetgedrag en het gebruik van genotmiddelen als (sterke) drank en sigaretten? Onderstaand geven we vijf inzichten hoe dit ons vrijetijdsgedrag verandert en kansen biedt als hier op slimme wijze op wordt ingespeeld, niet alleen nu maar ook (ver) na de coronaperiode.
- Editie 7 - Tien trends die de vrijetijdseconomie
- veranderen in 2021
- In deze laatste editie van de ZKA/Ginder-Visie op de Vrijetijd bundelen we alle voorgaande artikelen, destilleren hier een rode draad uit en blikken positief vooruit naar de periode vanaf 2021 en verder. Dit natuurlijk wel vanuit de wetenschap dat er op de heel korte termijn – komende weken en eerste kwartaal 2021 – nog weinig mogelijk is na de recente aanscherpingen in het Corona-beleid. Als we de inzichten uit de eerdere edities op ons in laten werken en een grootste gemene deler zoeken, komen we tot een rode draad en vooruitblik op de periode vanaf 2021.
Meer informatie?
Klik op het cijfer bij de edities en u ziet de bijbehorende visie.
Wilt u graag een advies op maat voor uw bedrijf of organisatie?
Neem dan contact op met één van onze adviseurs.
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!