TOERISME ALS MIDDEL: GEPASTE GROEI
Toerisme is de sterkste economische groeisector ter wereld. De sector draagt bij aan versterking van leefbaarheid, regionale identiteit en werkgelegenheid. ZKA Strategy (Nu Ginder) ziet kansen voor diverse toeristische regio’s om gepast te groeien. Dat kan door piketpaaltjes te slaan (doelen stellen) en door slim te programmeren. Wij adviseren bij het opstellen van integrale doelen en het programmeren van slimme groei. Het is hierbij de uitdaging om evenwicht te vinden tussen het welzijn van bewoners, de beleving van toeristen, toekomstbestendige bedrijven met marktgerichte producten en een duurzaam aantrekkelijke omgeving.
Toerisme is een groeisector
Ginder verwacht dat er in 2030 iedere nacht in ons land 100.000 rolkoffers meer worden opengeritst. In procenten: in 2030 ruim 30% meer toeristische en zakelijke overnachtingen (NBTC). Naar verwachting stijgt het aantal buitenlandse verblijfstoeristen tot om en nabij 30 miljoen in 2030 (NBTC). De toename van het aantal dagbezoeken tot 2030 zal circa 10% zijn (ZKA).
Investeren in toerisme is nodig
Om het toerisme evenwichtiger te verdelen over ons land moet er geïnvesteerd worden. Dat is zeker de moeite waard, aangezien de waarde van de toeristische sector elk jaar weer groeit. In totaal wordt er voor circa € 90 miljard door toeristen besteed.
Bijdrage aan leefbaarheid en duurzaamheid
Duidelijk is dat economische groei voor de toeristische sector in het verschiet ligt. Toerisme is een kansrijk middel om identiteit en leefbaarheid van regio’s te bevorderen. Tegelijk is het zaak dat overbelasting van kustregio’s en enkele stedelijke hotspots wordt teruggedrongen en dat er op regionaal niveau aantrekkelijke alternatieven worden ontwikkeld. Oftewel: een passende en gepaste groeiambitie, daar wordt iedereen beter van.
Programmeren van een nieuw evenwicht in toerisme
Toeristische ontwikkelregio’s moeten niet in dezelfde massatoerismefuik zwemmen als de bekende massa-hotspots. Dit wordt voorkomen door het hanteren van piketpaaltjes (doelen) voor gepaste groei. Wij adviseren jou om de groei op een slimme wijze te programmeren en om integrale doelen te stellen.
Gepast groeien door integrale doelen:
- Hogere toegevoegde waarde per bezoeker
- Extra banen en bestedingen
- Betrokken bewoners en vergroting van leefbaarheid
- Reputatie en gasttevredenheid
- Productontwikkeling en innovatie
- Duurzaamheid
- Landschapsontwikkeling
- Versterking van ondernemerschap
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!