Pexels Leah Kelley 325521
Whitepaper Deel artikel

Hoe speel jij als recreatieondernemer in op de Nederlandse toerist?

VAN INKOMEND VAKANTIEVERKEER NAAR DE BINNENLANDSE MARKT

Nederland als geweldig vakantieland! Vakantie in eigen land is tijdens de coronacrisis door veel Nederlanders (her)ontdekt. Goed voor recreatieondernemers, zeker toen het inkomend vakantieverkeer het liet afweten door de gestelde maatregelen. Ondertussen verwelkomt Nederland weer buitenlandse toeristen. Toch zien we dat een groot deel van het inkomend vakantieverkeer Nederland (nog) niet weet te vinden. Ook zij kiezen voor een vakantie in eigen land.  

 

VERWACHTINGEN VOOR 2022 

Tijdens de Toerisme Top eind september zijn de verwachtingen voor 2022 gepresenteerd. De verwachting is dat de omvang van het binnenlandse vakantieverkeer weer terug zal zijn op het niveau van 2019. Voor het inkomend vakantieverkeer zijn de verwachtingen voor 2022 echter minder positief: 58% van het niveau van 2019. Het herstel van het inkomend vakantieverkeer vanuit onze buurlanden gaat wel iets sneller, maar zal ook nog achterlopen op het jaar 2019. Belangrijk dus dat jouw recreatiebedrijf goed inspeelt op Nederlanders om hen te trekken en aan je te binden. In 2022 zullen zij namelijk hoogstwaarschijnlijk wel de mogelijkheid hebben om weer naar het buitenland te gaan. Jaren werd er geadviseerd om meer in te zetten op de buitenlandse markt en werden recreatiebedrijven steeds internationaler. Hoe zorg je er nu voor dat je juist aantrekkelijk bent voor Nederlanders?

 

DE LEEFSTIJLVINDER BY MARKET RESPONSE

In samenwerking met verschillende provincies  heeft Market Response 7 leefstijlen vastgesteld in relatie tot toerisme en recreatie. De leefstijlen laten zien waar Nederlanders tijdens hun vakantie of in hun vrije tijd behoefte aan hebben, en uiteraard ook wat de verschillen hierin zijn. Op de website van Leefstijlvinder is een beschrijving van de leefstijlen te vinden.  

Landelijk gezien is de dominante leefstijl de ‘rustzoeker’. De ‘plezierzoeker’ volgt echter op korte afstand. Beide groepen omvatten 18% van de Nederlandse huishoudens. Op nummer drie staat de ‘stijlzoeker’ met 15% van de huishoudens. De rest van de bevolking is verspreid over de andere leefstijlen, met een percentage tussen de 11%-14%. De verdeling is dus vrij gelijk. Door deze gelijke verdeling is er niet direct één groep waarop je je als recreatieondernemer zou moeten richten om meer overnachtingen te genereren. ZKA FrY (nu Ginder) adviseert daarom om als recreatieondernemer eerst vast te stellen bij welke leefstijl jouw recreatiebedrijf en de directe omgeving aansluit en om vervolgens marketingmiddelen zo in te zetten dat ze het beste aansluiten bij deze leefstijl. In de tabel hieronder geven we een indicatie van het type verblijfsrecreatie dat goed aansluit per leefstijl.

 

Bovenstaande tabel is natuurlijk een generalisatie. Er zullen zeker ook Inzichtzoekers zijn die het leuk vinden om naar een basic camping te gaan. Welke groep je precies aanspreekt met jouw recreatiebedrijf is niet alleen afhankelijk van het type verblijfsrecreatie maar ook van het precieze concept en de omgeving. Ginder kan voor jou uitzoeken welke doelgroep er goed bij jouw bedrijf past en welke doelgroepen er eventueel te combineren zijn. Ook kunnen we adviseren hoe je deze doelgroep(en) het beste (online) kunt aanspreken!

 

EEN DOELGROEPENADVIES VAN GINDER

Hoe ziet zo'n advies er op hoofdlijnen uit?

Allereerst bekijken we aan de hand van de omgeving, het type verblijfsrecreatie, het concept van het recreatiebedrijf en eventueel de postcodes van de huidige gasten (d.m.v. de tool postcodeanalyse van de Leefstijlvinder) voor welke doelgroep(en) jouw recreatiebedrijf het meest interessant is. Vervolgens bepalen we wat deze doelgroep het meest aanspreekt aan een vakantie en hoe deze doelgroep het beste kan worden bereikt. Dit doen we aan de hand van data waar we als gecertificeerd partner van de Leefstijlvinder toegang tot hebben.

Stel dat de belangrijkste doelgroep voor jouw recreatiebedrijf de Verbindingszoeker is. We weten dat gastvrij personeel voor de Verbindingszoeker belangrijk is. Extra investeren in goed personeel en/of personeelstrainingen is dus erg belangrijk om deze doelgroep aan je bedrijf te binden. Uit de data blijkt ook dat zij het belangrijk vinden om het echte lokale leven te ervaren. Door bijvoorbeeld streekproducten aan te bieden op jouw bedrijf, kun je hun vakantie dus nóg leuker maken. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, dus het is belangrijk om dit aan de juiste dingen te doen.

Vervolgens geven we ook tips over hoe je de marketing en communicatie het beste kunt laten aansluiten bij de doelgroep. Activiteiten die relatief veel door de Verbindingszoeker worden ondernomen zijn wandelen, fietsen, theaterbezoek en museumbezoek. Door op de website onder het kopje ‘omgeving’ in te zoomen op deze activiteiten, vergroot je de kans dat de Verbindingszoeker bij jouw bedrijf boekt. Ook blijkt dat zij relatief vaak reis- en vakantiebeurzen bezoeken ter inspiratie voor hun vakantie. Daarnaast winnen ze vaak informatie in bij VVV’s en lezen ze artikelen in kranten en reismagazines. Interessant dus om op deze plaatsen zichtbaar te zijn om het aantal boekingen te vergroten.

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe de beschikbare data van de Leefstijlvinder kan helpen om jouw bedrijf beter te laten aansluiten bij een Nederlandse doelgroep. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?

Neem dan gerust contact op met een van onderstaande contactpersonen of maak gebruik van het contactformulier.

Contactformulier

Vul onderstaande velden en laat een bericht achter. Wij zullen jouw bericht spoedig beantwoorden.

Documenten of tekeningen uploaden
No file chosen
  • Gemeente Hardenberg
  • Toerisme Alliantie Friesland
  • Gemeente Druten
  • Gemeente Bergen op Zoom
  • Regionale economische samenwerking Peelgemeenten
  • Gemeente Ede