Van overnames en coronamaatregelen… naar hét moment om te investeren als recreatieondernemer
Een overnamegolf, hogere concurrentie, corona… als recreatieondernemer heb je er ondertussen bijna dagelijks mee te maken. Maar, liggen hier ook kansen voor jou als ondernemer? Wat is nou hét moment om te investeren als recreatieondernemer?
Een overnamegolf in recreatieland
De laatste twee jaar worden vakantieparken en campings meer en meer overgenomen door buitenlandse partijen. Denk bijvoorbeeld aan EuroParcs, Capfun en Siblu. Daarnaast is Roompot druk bezig om concurrent Landal GreenParks over te nemen. Door deze ontwikkelingen vindt veel verluxing en verstening van het vakantieproduct plaats. Roompotisering wordt deze ontwikkeling in de branche al gekscherend genoemd. Hierop aansluitend merk je ook dat de volkscamping steeds meer verdwijnt. Jaarplaatsen wijken voor luxe chaletparken met waterpret en pizzakoeriers. Al met al zien we enorme consolidatie in de camping- en vakantieparkenmarkt, niet alleen qua eigenaarschap, maar ook qua vakantieproduct. Is dat erg voor jou als individuele recreatieondernemer? Het zorgt natuurlijk voor onzekerheid, maar misschien is dit voor jou wel het moment om toe te slaan. Je kan ervoor zorgen dat juist jij uniek blijft in het steeds meer gegeneraliseerde landschap. Deze overnamegolf biedt dus zeker kansen om onderscheidend te blijven/worden met jouw product.
Hogere investeringscapaciteit dankzij reisbeperkingen
Tegelijkertijd heeft de coronacrisis veel invloed gehad op de verblijfsrecreatie. Ondanks of misschien wel dankzij de maatregelen en reisbeperkingen hebben veel campings en vakantieparken toch een goede bezetting weten te behalen, blijkt uit de data van de Stratech benchmark. Vaak zelfs een betere bezetting dan in het voorgaande topjaar 2019. Hierdoor is de cashflow en de investeringscapaciteit van deze bedrijven groter dan normaal. In combinatie met de lage rente, waardoor het voorfinancieren van investeringen relatief goedkoop is, biedt dit kansen om te investeren! Het voorfinancieren van investeringen i.p.v. het doen van investeringen uit de cashflow is op dit moment zelfs nog erg rendabel voor recreatiebedrijven. Maar een goede cashflow vergroot de investeringscapaciteit natuurlijk. Uit data van Stratech blijkt dat investeren zeker nodig is. Juist de bedrijven die zich uniek positioneren in de markt en doelgroepgerichte investeringen doen hebben voor aankomend seizoen al veel boekingen binnen. Zij lijken te profiteren van het feit dat Nederlanders 'vakantie in eigen land' herontdekt hebben. Ze onderscheiden zich van de grotere ketens en kunnen zich daarom onttrekken van de grote concurrentiekracht van de ketenorganisaties. De bedrijven die minder investeren in hun product lijken het dit jaar moeilijker te krijgen. Juist zij merken veel van de grotere concurrentiekracht van de ketens. Dus, grijp als recreatieondernemer je kans, en gebruik de relatief goedkope financieringsmogelijkheden of extra cashflow om te investeren en jouw bedrijf onderscheidend genoeg te maken!
Het werkveld, hoe gaan zij hiermee om?
Maar waar moet je dan in investeren? Deze vraag is simpeler gesteld dan beantwoord. De juiste investering is voor ieder bedrijf anders. Belangrijk is in ieder geval om in kaart te hebben wat jouw doelgroep is en wat hun wensen zijn voor nu en voor de toekomst. Denk hierbij ook aan de trends en ontwikkelingen en het concurrerende vakantieproduct van recreatiebedrijven in de omgeving. Qua type investeringen zien we op dit moment wel een aantal gemene delers. Zo wordt er relatief veel geïnvesteerd in faciliteiten, vooral op het gebied van zwembaden. Uit de Stratech benchmark blijkt dat deze investeringen in alle gevallen zorgen voor een aanmerkelijke stijging van de bezetting en omzet (stijgingen tot wel 30%). Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in kampeerplaatsen met privé-sanitair. Ten eerste omdat de vraag naar kamperen de laatste jaren weer stijgt. Ten tweede omdat er steeds meer vraag is naar eigen sanitair op de kampeerplaats. Kampeerplaatsen met privé-sanitair zijn lang van te voren, tegen een goede prijs, volgeboekt.
Hoe zien dit soort investeringen er dan in de praktijk uit? Hieronder geven we ter inspiratie een tweetal voorbeelden van recreatieondernemers die de afgelopen tijd veel geïnvesteerd hebben om onderscheidend te blijven en te blijven aansluiten bij de wensen van hun gast.
Camping de Kleine Wolf | te Stegeren
De Kleine Wolf is op het gebied van investeren in een grote variatie aan faciliteiten op hoogwaardig niveau goed bezig. Hierdoor opereren ze nu zelfs in de Europese top! De laatste tijd zijn er drie nieuwe park faciliteiten bij gekomen:
Een Pumptrack baan. Een gaaf fietsparcours voor iedereen, met een totale oppervlakte van maar liefst 1500 m. De PumpTrack heeft toffe hoogte verschillen en bochten die het parcours extra uitdagend maken.
‘Playa De Kleine Wolf’, een heerlijk strandje met echte palmbomen en knusse strandparasols. Midden op het eiland komt een speeltoestel. Als extra toevoeging krijgt het strand een Kiosk.
Een visvijver bij Camping De Kleine Wolf van maar liefst 3000 m2. In de vijver zwemmen onder andere blank- en ruisvoorn, karpers, kolblei, grote brasem en zeelt.
- Op dit moment is Camping de Kleine Wolf ook druk bezig met een vernieuwing en vergroting van het zwembad. De gasten hebben meermaals aangegeven dat dit een aandachtspunt was: ‘het zwembad mocht groter’.
Camping Wedderbergen | te Wedde
Camping Wedderbergen onderscheidt zich doordat ze de grootste waterspeeltuin van Nederland aangelegd hebben bij hun camping. Door deze investering zijn ze dit jaar voor het eerst geclassificeerd als ANWB 5-sterren camping!
- De grootste en hoogste interactieve waterspeeltuin van Nederland, met 1500 m2 speelplezier. De waterattractie bevat 4 verschillende glijbanen. Als kers op de taart heeft het ook nog: handwielen, fonteinen, tipping buckets, waterpistolen, spray- én verrassingsbuizen en een licht verwarmd buitenbad met kinderglijbaan, waterspeeltafel en een waterbel.
- Voor 2022 staat er ook een grote renovatie op de planning voor de horeca, de keuken, het terras, de serre en het interieur worden aangepakt. Als dit alles klaar is neemt camping Wedderbergen de horeca ook weer in eigen beheer.
Deze twee campings hebben ingezet op een investering, of zelfs investeringen om een unieker concept in de markt te zetten. Heeft jou dit aan het denken gezet? Zou je eens willen doorpraten over de mogelijkheden? Of kan je onze hulp gebruiken misschien gebruiken?Wij staan er voor open om geheel vrijblijvend een afspraak te maken.
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!