Op welke markttrends kan je in 2022 als recreatieondernemer inspelen?
We zitten alweer een maand in het nieuwe jaar. De tijd vliegt! Reden voor ons om eens te kijken naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme voor het komende jaar. Waar moeten we rekening mee houden en waar kunnen we op anticiperen? In dit artikel geven wij jullie graag een vijftal trends en ontwikkelingen mee, globaal, maar ook praktische, hands-on, waar je meteen mee aan de slag kunt. De volgende trends zien we voor het komende jaar:
- 1. RECORDAANTAL CAMPERS EN CARAVANS VERKOCHT IN NEDERLAND
Het aantal nieuw afgeleverde kampeerauto’s was nog nooit zo hoog. In 2021 werden er in totaal 3.164 nieuwe campers op naam gesteld (29% meer dan in 2020). Ook op het gebied van verkoop van nieuwe caravans was dit het beste jaar sinds de afgelopen 10 jaren. Er werden 8.562 nieuwe caravans in 2021 in Nederland afgeleverd aan kampeerders (23% meer dan in 2020). Gemiddeld groeide de markt voor nieuwe kampeermiddelen in Nederland met +24,6%. Staan bij jou de plaatsen voor campers/caravans al vol? Wellicht zijn er op jouw recreatiebedrijf plaatsen te creëren om een grotere hoeveelheid gasten te kunnen ontvangen met een camper of caravan? Of zit je nog niet vol? Denk dan na hoe je deze groep nog beter kan verleiden om naar jouw recreatiebedrijf te komen. De potentiële groep gasten is in ieder geval groter geworden het afgelopen jaar. Daar kun jij mogelijk van profiteren!
- 2. BOOTJES, WAARONDER SLOEPEN, GAAN IN RECORDAANTALLEN OVER HET WATER
Waar vergrijzing en goedkope vliegtickets er jarenlang voor zorgden dat het aantal bootjes en het recreatief gebruik van het water in Nederland afnamen, heeft de coronacrisis tot een radicale omslag geleid. Sinds vorig jaar loopt het aantal zeilboten, kano's en vooral sloepen weer op. Het gaat om de eerste stijging sinds 2010. Uit cijfers van Waterrecreatie Advies blijkt dat werven zelfs weer beginnen met het bouwen van nieuwe boten, welke vanzelfsprekend een stuk duurder zijn dan gebruikte boten. Jachthavens zullen hier de komende jaren van profiteren. Maar ook andere recreatiebedrijven gelegen aan het water kunnen hun slag slaan door de hernieuwde interesse in waterrecreatie. Bijvoorbeeld door eens te kijken naar de mogelijkheden om sloepen, kano’s, waterfietsen of SUPboards aan te bieden!
- 3. KWALITEITSVERBETERING EN VERDUURZAMING VAN DE SECTOR
In de recreatiesector komt de échte duurzaamheidsslag soms lastig op gang. Dit terwijl de eisen op dit gebied vanuit zowel de consument, de financier als de overheid steeds hoger worden. We verwachten dat steeds meer recreatieondernemers dit jaar dan ook stappen gaan zetten op het gebied van duurzaamheid. Op vele plaatsen in het land worden recreatieondernemers namelijk geholpen met deze verduurzaming door regionale ontwikkelmaatschappijen. Zo biedt LIOF (voor ondernemend en innovatief Limburg) een aantal financieringsmogelijkheden waarmee recreatiebedrijven onderzoek kunnen laten doen en plannen kunnen maken voor kwaliteitsverbetering en verduurzaming. Ook Impuls Zeeland biedt ondersteuning in de planvorming. Ben jij benieuwd of er in jouw provincie ook subsidies beschikbaar zijn? Kijk snel op de website van de provincie of de regionale ontwikkelmaatschappij of laat het ons weten, wij helpen je graag verder.
- 4. COMMUNITY FIRST, LOKAAL IS WAT TELT VOOR DE GAST VAN 2022
De pandemie dwong ons meer tijd te besteden in onze eigen omgeving. We spendeerden meer tijd in het park, ondersteunden lokale ondernemingen en maakten diepere verbindingen met de mensen om ons heen: een ontwikkeling die we in 2022 op vakantie willen voortzetten. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan dat het belangrijk is dat hun reis bijdraagt aan de lokale gemeenschap van hun bestemming. Bovendien wil meer dan de helft van de Nederlandse vakantiegangers dat het geld dat ze besteden aan reizen terugvloeit naar de lokale gemeenschap. Sociale rechtvaardigheid staat steeds hoger in het vaandel. Speel jij hier al op in? Zo ja, op welke manier? Deel dit ook duidelijk in jouw marketing naar (potentiële) gasten, ze vinden het heel belangrijk.
- 5. DYNAMIC PRICING, DURF JIJ HET AAN?
Dynamic pricing is een bekend fenomeen. Het is een begrip in de travel branche (onder andere) en het wordt ook al jaren succesvol ingezet. Voor veel ondernemers in de verblijfsrecreatie is het nog onbekend terrein. Zonde eigenlijk, want juist nu, in deze gekke tijd, zou je zóveel meer omzet uit je aanbod kunnen halen door je prijsbeleid af te stemmen op vraag en aanbod.
Bij Dynamic Pricing wordt onder andere gekeken naar historische boekingsdata. Maar is dat in deze tijd wel een goede graadmeter? En, wat heeft dynamic pricing voor jouw bedrijf te bieden? Wij hebben in een vorig artikel ons advies en mening gegeven over dynamic pricing in de verblijfrecreatie. Nieuwsgierig? Onze partner Stratech (met veel expertise in dynamic pricing!) heeft hier een whitepaper over geschreven, met veel details over hoe zij met hun dynamic pricing modules te werk gaan binnen de sector. De whitepaper van Stratech kan je hier downloaden.
- 6. MEER LUXE VERSUS BUDGET IN DE HOTELLERIE
Een nette, schone kamer volstaat tegenwoordig niet meer om als hotel de concurrentiestrijd te winnen. Wat vroeger gold als luxe, zoals een moderne fitnessruimte, is nu een basisbehoefte voor veel gasten. Ook een duurzame bedrijfsvoering is voor vele hotelgasten verheven tot basisbehoefte, iets dat min of meer verwacht wordt. Er is meer nodig om je als hotel te onderscheiden. Het is belangrijk om je als team deze vraag te stellen! Dat is in deze tijd belangrijker dan ooit en vraagt om het maken van keuzes. Zet je als team in op het bieden van een hoffelijk gastheerschap en zijn jouw medewerkers hier bewust mee bezig? Of biedt de trend van digitalisering en technologisering voor jouw bedrijfsvoering een uitkomst? Naast aandacht voor de gastbenadering (de ‘customer journey’) zien we om ons heen veel creativiteit. Dit resulteert in uiteenlopende en leuke nieuwe concepten voor bestaande hotels of plannen voor nieuwe hotels. Van een uitgebreid voorzieningenpakket met fitness, wellness, kwalitatief hoogstaande bars en restaurants, een lobby waar ook lokale inwoners graag komen. Tot hotels die bewust kiezen voor lage prijzen, weinig voorzieningen en de gast stimuleren koffie te drinken in de naastgelegen coffeebar of te lunchen in de lunchroom aan de overkant. Stuk voor stuk concepten die in principe het verschil kunnen maken en één ding gemeen hebben: een vraaggericht concept, gebaseerd op markttrends met oog voor al het aanwezige aanbod. Speel jij al in op een vraaggericht concept? Of wil je wellicht verder verdiepen in een nieuw concept? Wij helpen je graag!
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!