Vijf trends voor toekomstbestendige hoteliers
Op woensdag 6 november organiseerden we de Ginder Hotel-inspiratiemiddag. Een dag vol kennisdeling en inspiratie voor hoteliers. Met vertegenwoordigers van Eden Crown Hotel Eindhoven, Golden Tulip Hotel Central, Kloeg Collection, Parkhotel Tjaarda en La Bergère Group Hotels bespraken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de hotellerie. Van marktontwikkelingen tot de impact van een veranderende binnenstad op de hotelervaring. De middag bood volop ruimte voor nieuwe inzichten en waardevolle gesprekken. In dit artikel delen we de 5 belangrijkste take-aways die hoteliers kunnen helpen om in te spelen op de uitdagingen en kansen van vandaag én morgen.
1. MICE-MARKT ALS KANS
Of het nu gaat om vergaderingen, congressen of andere bijeenkomsten, we hebben behoefte aan elkaar ontmoeten. Dit biedt kansen voor hoteliers. Kansen die je als hotelier ook zelf kunt creëren. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van onderscheidende en eigen bijeenkomsten, eventueel in samenwerking met andere locaties. In praktijk bestaand hiervan al mooie voorbeelden zoals de Toerisme Top en de Dutch Design Week. Niet standaard het hele programma op één locatie, maar de binnenstad of gemeente bij het event betrekken.
2. BEZINNINGSMARKT
Tourism with a purpose, reizen die verder gaan dan enkel ontspanning en recreatie. Gasten zoeken vaker momenten van rust en reflectie; een kans voor hotels en regio’s om hierin te faciliteren.
3. TOERISME IS GEEN CONTAINERBEGRIP
Je kunt niet spreken over dé toeristische markt. Er zijn meerdere generaties met eigen wensen en behoeftes. Door vraaggericht te denken en samenwerkingen aan te gaan, kunnen hotels gericht inspelen op specifieke doelgroepen. Denk na over je kernpositionering en kom vraaggericht tot een uitgekiend concept. Een interessant voorbeeld is het CHIPS segment. Dit heeft betrekking op Gen Z met de behoeften en kenmerken rondom: Convenience, Health, Indulgence, Price, Sustainability.
4. DE LOBBY ALS VISITEKAARTJE
Hotels bieden meer dan kamers. Zo kan de lobby een afspiegeling zijn van de stad. Niet alleen een plaats om in te checken en informatie in te winnen. Maar een toegankelijke publieks- en multifunctionele ruimte, waar eigen inwoners ook de krant lezen, een kop koffie drinken of vrienden ontmoeten. Een uitnodigende lobby versterkt de band tussen hotel en binnenstad.
-
5. SAMENWERKING IN DE BINNENSTAD
- Het perspectief van gast, ondernemer én overheid telt. Samen kun je unieke momenten creëren in de customer journey van de gasten en de binnenstad als geheel versterken. Denk aan initiatieven zoals Bureau Binnenstad Eindhoven en Den Haag en Den Bosch Partners. In deze customer journey heeft het hotel een belangrijke positie. Voor verblijfgasten zijn hotels het eerste touch point tijdens een bezoek. Maar ook het finale moment van het verblijf, waarna gasten (meer dan) tevreden huiswaarts gaan.
Heb je vragen of wil je meer weten over de take-aways? Neem gerust contact met ons op!
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!