Inspelen op de workation-trend: enorme kans of verspilde middelen?
WORKATION: WERK EN VAKANTIE COMBINEREN
'Werk' en 'vakantie'. Op het oog een tegenstelling. Toch komen deze twee begrippen steeds dichterbij elkaar. De website Pretwerk gaf eind augustus met het artikel “Éen op de drie zzp’ers op werkvakantie in 2022” bekendheid aan het onderzoek van Knab. In dit artikel wordt verwezen naar de workation trend die al onder 1.100 zzp’ers goed bekend is. Een trend die door de snelle digitalisering van de samenleving al een tijd zichtbaar is. Door de coronacrisis en het werken vanuit huis is deze trend in een sneltreinvaart tot leven gekomen.
EEN GROTE NIEUWE DOELGROEP
Zoals in het artikel van Pretwerk beschreven telde het CBS in 2021 1,1 miljoen mensen met een hoofdbaan als zzp’er. Dit betekent dat er tussen de 300.000-400.000 zzp’ers in 2022 een workation ondernemen. Het werkend reizen is echter niet alleen voor zzp’ers. Ook steeds meer werkenden in loondienst en andere zelfstandigen gaan op werkvakantie. Zij krijgen hiervoor steeds meer ruimte van hun werkgevers. En zij gaan niet alleen. Regelmatig reizen ze met familieleden. Dat de doelgroep voor workations groot is staat dus buiten kijf.
INVESTERINGEN ZIJN VAN BELANG
Diverse vakantieparken en hotels in binnen- en buitenland spelen al in op deze doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan Hotel Zoku in Amsterdam of vakantiepark Hof van Salland in Hellendoorn. Maar hoe doe je dat? Een aantal zaken dragen bij aan een aantrekkelijke workation:
- Een betrouwbare en snelle internetverbinding
- Afgesloten en complete werkplekken (in de vakantiewoning, hotelkamer of op het park)
- Voldoende activiteiten buiten werkuren
- Voldoende gelijkgestemden
- De mogelijkheid om langer te verblijven tegen redelijke kosten
- Een fijne woonkamer en keuken
- Een goed klimaat
- Een natuurlijke omgeving
Om veel van bovenstaande zaken te realiseren zijn investeringen nodig en/of moeten er extra kosten worden gemaakt. Als recreatieondernemer of hotelier wil je deze natuurlijk alleen maken als deze investeringen binnen redelijke termijn kunnen worden terugverdiend. Kan dat?
KANSRIJK? NIET VOOR IEDER RECREATIEBEDRIJF
Om deze investeringen terug te verdienen moet de gemiddelde omzet per plaats stijgen door in te spelen op workations. Dit is voor het ene recreatiebedrijf of hotel makkelijker dan voor het andere. De locatie van een recreatiebedrijf of hotel staat vast. Recreatiebedrijven en hotels gelegen in een natuurlijke omgeving en in een gebied met een goed klimaat kunnen makkelijker inspelen op de workation trend. Daarnaast bieden workations ook meer kansen voor recreatiebedrijven en hotels met een relatief lage bezetting gedurende het schouder- en laagseizoen. De gemiddelde prijs per nacht die werkenden bereid zijn te betalen tijdens hun workation ligt namelijk lager dan de gemiddelde prijs per nacht die gasten bereid zijn te betalen tijdens hun ‘normale’ vakantie.
GEEN TIJDELIJKE TREND
Voor alle recreatiebedrijven en hotels geldt dat investeringen niet per direct terugverdiend kunnen worden. Het is dus belangrijk dat de workation voor langere tijd populair blijft. Het is lastig om te voorspellen of deze trend daadwerkelijk van langere duur zal zijn. Aan de hand van de productlevenscyclus en onze marktkennis zullen we hieronder toelichten wat onze verwachting is.
De productlevenscyclus is een begrip uit de marketing en economie en laat de gemiddelde afzet van een product of dienst over tijd zien tussen marktintroductie en het moment dat het product/de dienst uit de markt gehaald wordt. Gemiddeld ziet de productlevenscyclus er uit zoals op de afbeelding links.
Voor (bijna) alle producten/diensten geldt dat deze na marktintroductie een tijd lang steeds populairder worden, om vervolgens een terugval in populariteit te zien. Drie belangrijke zaken die bepalen of de workation nog voldoende omzetpotentieel heeft, zijn:
- De omvang van de potentiële doelgroep. Hoe groter de doelgroep, hoe groter de omzet zal zijn
- De huidige positie van de workation in de productlevenscyclus. Hoe eerder, hoe langer het product nog populair zal blijven en hoe groter de nog te behalen omzet is
- De lengte (in tijd) van de productlevenscyclus. Hoe langer, hoe langer het product nog populair zal blijven en hoe groter de nog te behalen omzet is
Hieronder gaan we in op deze drie zaken.
EEN GROEIENDE DOELGROEP
De doelgroep die op workation kan gaan zal naar verwachting steeds groter worden. Hiervoor zijn drie redenen aan te wijzen. Ten eerste zal verdere digitalisering van de samenleving een grote invloed hebben. Digitalisering zorgt ervoor dat werkzaamheden steeds vaker online en op afstand kunnen worden uitgevoerd. Ten tweede raken werkgevers steeds meer gewend aan het idee dat hun werknemers op afstand aan het werk zijn. Naar verwachting zullen zij steeds soepeler omgaan met aanvragen van werknemers voor een workation. Ten derde worden beroepen waarbij een workation mogelijk is steeds populairder in de samenleving. Zo groeit de groep zelfstandigen (die in veel sectoren zelf kunnen bepalen waar ze werken) ieder jaar. Uit gegevens van het CBS blijkt dat er in Nederland in 2013 nog 1.234.000 zelfstandigen waren (hoofd- en bijbaan). In 2021 was dit aantal gegroeid naar 1.445.000 (hoofd- en bijbaan). Een groei van ruim 17%. Daarnaast voert een steeds groter percentage van de Nederlanders werkzaamheden uit die niet op locatie uitgevoerd hoeven te worden. Ook onder de zzp’ers groeit dit percentage.
AAN DE VOORKANT VAN DE PRODUCTLEVENSSYCYCLUS
De grote massa van de Nederlandse werknemers gaat nog niet op workation. Daarmee zit de workation nog aan de beginfase van de productlevenscyclus, voor het punt waarin maximale omzet kan worden bereikt. Voor de coronacrisis was de workation nog niet heel bekend. Slechts een beperkt aantal werknemers (meestal zzp’ers) maakten gebruik van deze mogelijkheid. De workation zat toen dus nog in de eerste fase van de productlevenscyclus. Tijdens de coronacrisis is de populariteit van de workation flink groter geworden. Ons inziens bevindt deze trend zich nu dan ook in de tweede fase.
DE PRODUCTLEVENSSYCLUS IS NAAR VERWACHTING RELATIEF LANG
Naar onze verwachting is de productlevenscyclus van de workation langer dan gemiddeld. Hiervoor hebben we een aantal redenen. Allereerst kennen producten die veel voordelen t.o.v. nadelen hebben een lange productlevenscyclus. Dit is zo bij de workation. Zo hebben veel werkenden tijdens hun workation een betere focus, zijn ze actiever tijdens hun workation buiten werktijden (ook weer goed voor de productiviteit), ontmoeten ze veel gelijkgestemden en zijn ze creatiever. Nadelen zijn er echter helaas ook, maar deze gelden niet voor iedereen. De workation zou voor sommige werkenden niet goed zijn voor de werk-privé balans en zou ervoor zorgen dat werkenden minder échte vakantiedagen opnemen (waardoor ze te veel uren werken).
Een andere reden om te denken dat de workation nog lang onder ons blijft is opnieuw de technologische ontwikkeling. Deze zal ervoor zorgen dat workations steeds ‘beter’ worden. Productinnovaties verlengen de productlevenscyclus zoals weergegeven in de afbeelding hiernaast.
Een laatste belangrijke reden is dat op dit moment met name relatief jonge werknemers gebruik maken van de mogelijkheid om op workation te gaan. Juist deze groep mensen is nog lang onderdeel van de arbeidsmarkt.
VOLDOENDE OMZETPOTENTIEEL
De steeds groter wordende doelgroep, de verwachting dat de workation zich nog aan de voorkant van de productlevenscyclus bevindt en de verwachting dat de productlevenscyclus van de workation relatief lang is, zal er ons inzien voor zorgen dat de workation voor de toekomst nog voldoende omzetpotentieel heeft. De mate waarin recreatiebedrijven en hotels hierop in kunnen spelen is verschillend per bedrijf. Zeker is het wel dat investeringen in ieder geval het overwegen waard zijn.
Wil jij met jouw bedrijf aanhaken op deze trend? En wil je dat wij meedenken over de juiste aanpassingen en investeringen in jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
EENS VAN GEDACHTEN WISSELEN?
We komen graag met je in contact!