Nieuws Deel artikel

Hotelsector van de toekomst: 5 take-aways

Woensdag 4 oktober 2023, Boutique Hotel Mariënhage in Eindhoven. Een kennissessie over de hotelmarkt op initiatief van Ginder. In het voormalige kerk- en kloostercomplex komen hoteliers uit binnen- en buitenland en hotelmarktexperts van ING en Ginder samen. De award winnende locatie - beste Hotel van Eindhoven en Publieksprijs Beste Gebouw van het Jaar - inspireert de deelnemers tot een boeiende sessie over de hotelsector van de toekomst. Dit zijn de vijf belangrijkste takeaways.

Hotelsector 3
  1. 1. De toeristische vraag groeit …

De vraag naar hotelovernachtingen groeit sterk, met name het toerisme zit in de lift. De toekomstperspectieven zijn zelfs positiever dan voor de zakelijke markt. Toeristen hebben bovendien snel veranderende verwachtingen en behoeften. Daar moet je als hotelier voortdurend op anticiperen en tijdig op inspelen. Gasten zoeken bijvoorbeeld steeds meer naar een unieke ervaring in een verblijfsaccommodatie en niet enkel naar een plek om te overnachten. Ook flexibelere boekingen en annuleringsvoorwaarden, hygiëne, gezondheid en digitalisering staan hoog op de verlanglijstjes van gasten. Voor hoteliers betekent dit dus grote kansen. Maar tegelijkertijd minstens zo grote uitdagingen.

  1. 2. … maar de marges staan stevig onder druk

Veel exploitatiekosten stijgen. Denk aan hogere lonen, stijgende energiekosten en toenemende inkoopkosten. De Average Daily Rate (ADR) moet omhoog om de marges minimaal gelijk te houden. Punt van zorg daarbij is de balans tussen de kamerprijzen en de kamerbezetting. Leidt een hogere ADR niet tot minder bezetting? En kunnen de hogere kosten dus wel doorbelast worden in de prijs? De marges staan, ondanks de vraaggroei, als gevolg van de lastenstapeling onder druk. Een stijgende vraag leidt dus niet vanzelfsprekend tot bedrijfseconomische groei.

Hotelsector 1
    1. 3. Ruimte voor initiatieven met meerwaarde

    De aantrekkingskracht van de hotellerie is en blijft onverminderd groot. Dat merken wij bij Ginder aan de vragen die wij als adviesbureau van hotelexploitanten krijgen. Hoteliers willen hun aantal kamers uitbreiden, exploitanten en ontwikkelaars hebben plannen voor nieuwe hotels. De planvoorraad met nieuwe initiatieven is zelfs vaak groter dan de marktruimte. Gemeenten willen vaak een goed marktbeeld en inzicht in de kansen om de juiste keuzes te kunnen maken. Daarom werken zij steeds vaker met een toetsingskader. Om de meerwaarde van plannen en initiatieven vanuit marktperspectief aan te kunnen tonen. Om te bepalen welke concepten iets toevoegen aan een stad, dorp of regio. En om te ontdekken of je er nieuwe doelgroepen mee kunt aanboren. Of een hotelconcept voldoet aan lokaal overheidsbeleid is altijd locatie-afhankelijk en vraagt om nauwkeurig maatwerk. Diverse voorbeelden hiervan passeerden tijdens de kennissessie de revue, waaronder budgethotels, en boutique-concepten. En ook hotels die een gebiedsontwikkeling versnellen door vestiging op een industriële erfgoedlocatie of de ontwikkeling van nieuwe labels van hotelketens.

    1. 4. Gamification als aansporing voor duurzaam gedrag van gasten

    Duurzaamheidsdoelstellingen worden steeds belangrijker, zowel voor hoteliers als de financiers. Maar hoe breng je je duurzame ambities en stappen als hotelier goed over op je gasten? En hoe zet je je gasten zelf aan tot duurzaam gedrag? Het is telkens weer de balans zoeken tussen groen ondernemen (verduurzamen) en comfort en beleving bieden aan gasten (een onbezorgde tijd bieden). Belangrijk is te beseffen dat gasten duurzaamheid lang niet altijd hoog in het vaandel hebben staan. Kijk maar naar open ramen, brandende verwarmingen en kranen die nog druppelen na het uitchecken. Voor de gedragsverandering die hiervoor nodig is, kunnen er kansen liggen in gamification: het inbouwen van een spelelement. Dit kwam als voorbeeld naar voren. Bijvoorbeeld het zichtbaar meten van de hoeveelheid verbruikt water in de hotelkamer. Waarmee de gast bij zuinig gedrag punten kan verdienen voor bijvoorbeeld een gratis drankje in de hotelbar. Zo wordt verduurzamen leuk en aantrekkelijk. En zet je meteen je hotelbar in the picture bij de gasten. Verduurzaming, gastbeleving én business gaan hand in hand. Een absolute win-win-win. 

Hotelsector 2
  1. 5. Digitalisering: hogere klanttevredenheid, verbeterde exploitatie

De digitale customer journey wordt steeds belangrijker voor gast en hotelier. Na de check-in kunnen gasten allerlei zaken overal en altijd online regelen waardoor het incheckproces efficiënter wordt. Ook bieden vergaande digitalisering, AI en chatbots kansen voor uiterst gepersonaliseerde service op maat vanaf de start van de customer journey. Het gaat zelfs zover dat digitale, persoonlijke assistenten kunnen inspelen op de specifieke verblijfs- en recreatiewensen van gasten. Ook Virtual Reality en Augmented Reality bieden nieuwe mogelijkheden voor nog meer unieke gastervaringen.  Denk aan virtuele rondleidingen door het hotel of interactieve menukaarten met behulp van QR-codes. Hoteliers zijn er volop mee bezig en klaar voor een nog digitalere toekomst. En dus zien zij het als een kans om inkomsten te verhogen (efficiency en upselling) en kosten te verlagen (minder personeelsinzet). Maar de deelnemende hoteliers zijn het er óók unaniem over eens dat dat naast digitaal gemak ook menselijk contact niet mag ontbreken in de toekomst. Denk hierbij aan de persoonlijke service van de gastheer of -vrouw.

De conclusie

De hotelmarkt rijdt als een trein in volle vaart door. Hoteliers en hotelmarktexperts beseffen dat aanpassingsvermogen en strategische planning essentieel zijn om op die rijdende trein mee te kunnen. De sleutel tot succes is het telkens op de voet volgen van de moderne toerist, het begrijpen en omarmen van zijn wensen en het snel en flexibel kunnen realiseren van een aanbod dat daar telkens weer op aansluit.

 

Geïnteresseerd hoe deze middag verlopen is?

Vraag het Bennie, Joost of Demi!

MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?

Neem dan gerust contact op met een van onderstaande contactpersonen of maak gebruik van het contactformulier.

EENS VAN GEDACHTE WISSELEN?

We komen graag met je in contact!

;
  • Gemeente Leiden
  • Gemeente Bronckhorst
  • Gemeente Roosendaal
  • Gemeente Land van Cuijk
  • Gemeente Bergen op Zoom
  • Camping Center Parcs Port Zélande